Gal 5:4

Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.

Toisenlainen evankeliumi

Apostoli Paavali oli lievästi sanottuna huolissaan siitä, että Galatian ensimmäiset kristityt olivat kadottamassa uskonsa Kristukseen. Jeesuksen sovitustyö ei enää riittänyt heille lunastukseksi. He olivat alkaneet uskoa, että anteeksiantamus edellytti Golgatan ristin lisäksi myös ihmisen omia tekoja, lain noudattamista. Paavalin heille julistama evankeliumi oli muuttunut. Sen verran hienovarainen tuo muutos kuitenkin oli, että galatalaiset itse nimittivät omaa tulkintaansa edelleen evankeliumiksi. Ja voi hyvin olla, että suurin osa galatalaisista ei edes huomannut mitä oli tapahtunut.

Mitähän Paavali mahtaisi ajatella meistä nykyajan kristityistä? Hänen julistamansa alkuperäinen evankeliumi on varmasti edelleen voimassa: Jeesus kuoli ristillä jokaisen ihmisen puolesta, ja hänen verensä kautta meidät on täydellisesti lunastettu. Silti vaikuttaa pahasti siltä, että suurin osa uskovistakaan ei enää usko ihan tällä tavoin.

Oman aikamme "evankeliumi" menee jotenkin näin: Jeesus kuoli puolestamme ristillä ja sovitti kaikki syntimme, ja hänen ansiostaan Jumala antaa meille synnit anteeksi, kun vain pyydämme niitä anteeksi, teemme parannuksen ja uskomme Jeesukseen.

Tuohan kuulostaa ihan oikealta. Ongelma on vain siinä, että anteeksiantamus on siirtynyt Golgatalta nykyhetkeen. Me sanomme, että Jumala antaa meille anteeksi "Kristuksen ansiosta", mutta todellisuudessa anteeksiantamus riippuu meistä itsestämme, meidän omista teoistamme ja uskostamme. Jeesuksen varsinainen merkitys on siinä, että muuta syntiuhria ei enää tarvita. Lampaat ja vuohet ovat siis turvassa. Tällainen oppi onkin loppujen lopuksi evankeliumia vain vuohille, koska meidät ihmiset se jättää edelleen lain alle.

Kuinka yksinkertainen ja ehdoton olikaan Paavalin julistama evankeliumi! Jeesuksen ristinkuolema oli historiallinen tosiasia, ja niin oli myös syntien täydellinen sovitus Kristuksessa. Golgatan uhri ei riippunut edes ihmisten uskosta, koska "Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti" (Rm 5:6). Hän vuodatti oman verensä ja lunasti koko ihmiskunnan yhdellä ainoalla uhrilla. Siihen ei kukaan toinen voinut enää lisätä mitään.

Tuo syntien täydellinen anteeksiantamus ei tosin merkinnyt sitä, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Pelastuksemme riippuu siitä kuinka suhtaudumme Jeesukseen nyt, kun hän on noussut ylös. Usko Jeesukseen pelastaa. Se merkitsee sitä, että me suostumme vastaanottamaan hänet omaan elämäämme, Pyhän Hengen kautta.

Uskon perustuksena ei voi kuitenkaan olla mikään muu kuin puhdas, väärentämätön evankeliumi. Vain sanoma täydellisestä ja loppuun asti viedystä sovituksesta ristillä tuo ihmiselle vapauden. Onhan se tämänkin ajan muunnettu "evankeliumi" kyllä erehdyttävästi alkuperäisen näköinen. Mutta niinhän hyvän väärennöksen pitääkin olla.


- Markku Sarento